اگر قرار بود که «خانه کاغذی» صرفا بیانگر وضعیت امروزی یک نویسنده گوشهگیر و دوباره عاشق شدنش باشد و به همین اکتفا میکرد شاید فیلم قابل قبولتری میشد.
به گزارش مشرق، «حسین ساعیمنش» در یادداشت روزنامه «وطن امروز» نوشت:
آنچه به نظر میرسد محور فیلم «خانه کاغذی» است، شخصیت امیرعلی ابراهیمی است که زمانی نویسنده تاثیرگذار مطبوعات بوده و حالا مدتهاست به دلایلی سرد شده و کنار کشیده.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مهمترین دلیلش هم این است که فضایی که از کار مطبوعاتی ترسیم میکند برای مخاطبش ناآشنا و عجیب نیست و این مساله با توجه به اینکه این نوع از فیلمها سابقه چندان مفصلی در سینمای ایران ندارند منجر به تولید فیلم متفاوتی هم شده و همین تفاوت توانسته بخش دیگری از جذابیت فیلم را تامین کند.
در کنار این، فیلم بخوبی متوجه شده که نمایش وجه نویسنده بودن امیرعلی، به تنهایی پتانسیل این را ندارد که آن را تا انتها پیش ببرد، به همین دلیل ماجرای یک عشق قدیمی ناکام را هم به فعالیتهای مطبوعاتی او اضافه کرده تا بازگشتش به بهانه فوت یکی دیگر از نویسندگان تاثیرگذار، بتواند نقطه شروع فراز و نشیبهای جدید این ماجرا باشد.
اما بیتوجهی به همین نقطه قوت است که «خانه کاغذی» را در ادامه، در مسیر سقوط قرار میدهد. تقریبا از همان جایی که صحبت عشق قدیمی، به حضور فیزیکی او در خانه امیرعلی میانجامد و فیلم بدون اینکه در شرح روابط گذشته و علت جدایی و شکل دادن این رابطه جدید که پس از سالها ایجاد شده، پرداخت چندان قابل توجهی داشته باشد، به این نتیجه میرسیم که قرار است صرفا فیلم خوشساخت و قابلقبولی ببینیم ولی از تاثیرگذاری ویژه و رویکرد خاص به موضوعش، احتمالا خبری نیست.
در ادامه همین انتظار حداقلی هم آسیب میبیند. مسائل مختلف که در ابتدا به عنوان قصههای فرعی مطرح شده بودند، رفتهرفته جای شخصیت اصلی و ماجرای او را میگیرند و فیلم را چندپاره میکنند: رابطه دختر امیرعلی و سردبیر روزنامه، رابطه او با پسرعمهاش و مساله دزدی اعترافاتی که او در مصاحبهاش ضبط کرده (جالب اینجا است که تمام اینها هم در پایان بیسرانجام رها میشود).
حتی اتفاقاتی که برای خود امیرعلی هم میافتد آن مساله اصلی (نوشتن دوباره امیرعلی و رابطه دوبارهاش با معشوق قدیمی) را به حاشیه میبرد؛ دعواهای متناوبش با دخترش، سوءظنش نسبت به سردبیر او و رفتارش در قبال خواهر و خواهرزادهاش درباره ازدواج دخترش (بله! هیچکدام از اینها هم به سرانجام نمیرسد). در میان همین اتفاقات است که امیرعلی تصمیم میگیرد دوباره شروع به نوشتن کند.
اینجا فیلم عملا وارد مرحله جدیدی میشود. آن فضای مطبوعاتی که تا الان به واسطه صحبت از گذشته تاثیرگذار امیرعلی و لحظاتی از محل کار دخترش به آرامی شکل گرفته بود، با تصمیم مجدد او به نوشتن و ملاقات با سردبیر روزنامه و تهدیدها و نمایش تاثیرات این دوباره دست به قلم شدن، به شکلی کاملا جدی و پرتاکید، به میان زندگی این پدر و دختر هجوم میآورد.
از اینجا همان فضای عجیب و غیرقابل باور که در ابتدا دیده نمیشد، فیلم را فرامیگیرد. تا جایی که صحبت مقالات امیرعلی همهجا هست و حتی تلویزیون هم دارد از تاثیرگذاری ویژه این نوشتهها و اهمیت دوباره نوشتن او صحبت میکند و پس از اینکه مفسدان اقتصادی او را با تهدید و دزدیدن مدارک به توقف کارش مجبور میکنند، به همین قناعت نمیکنند و با شلیک گلوله او را از سر راه برمیدارند!
همین موارد است که میتواند قضاوت نهایی ما را راجع به فیلم شکل دهد: «خانه کاغذی» قرار بوده روایت ورود یک عشق قدیمی به زندگی یک نویسنده تاثیرگذار و تصمیم دوباره او و به بنبست رسیدنش بهخاطر شرایط باشد. اما با این پرداخت نسبتا سطحی و نامنسجم و با این شخصیتپردازی ضعیف و تا حدودی غیرقابل درک، در ترسیم همان «شرایط» که مانع ایستادن جلوی فساد اقتصادی میشود هم ناکام میماند و بدیهی است که دیگر نمیشود حرفی از تاثیر این شرایط بر اوضاع اقتصادی و فرهنگی زد.
اما اگر قرار بود که «خانه کاغذی» صرفا بیانگر وضعیت امروزی یک نویسنده گوشهگیر و دوباره عاشق شدنش باشد و به همین اکتفا میکرد شاید فیلم قابل قبولتری میشد و در کنار آن شاید میتوانست بدون تاکیدهای خیلی پررنگ، به بخشی از همین هدف فعلیاش هم دست پیدا کند.
ارسال به تلگراممنبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۶۳۴۸۰۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چگونگی خدماتدهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخهنویسی الکترونیک بیمه سلامت
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران، جزییات خدمات دهی به بیماران در زمان قطع سامانه نسخه نویسی الکترونیکی را تشریح کرد.
مهدی رضایی در گفتوگو با ایسنا، در خصوص ارایه خدمات در زمان قطعی سامانه نسخه نویسی الکترونیکی گفت: با توجه به احتمال قطعی سامانه در زمان دریافت خدماتی که به صورت الکترونیک تجویز شدهاند، از پزشکان درخواست شود تا اطلاع ثانوی، در صورت تجویز الکترونیک، نسخه کاغذی و یا پرینت نسخه الکترونیک را با درج مهر و امضا در اختیار بیمه شدگان قرار دهند. همچنین در صورت عدم امکان نسخه نویسی الکترونیک یا قطعی سامانه با تشخیص مدیرکل استان، صدور نسخه کاغذی به عنوان روش جایگزین استفاده شود.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: بیمه شده میتواند از طریق سامانه شهروندی اقدام به پرینت نسخه الکترونیک خود نماید، همچنین در صورت ممهور نشدن پرینت نسخه توسط پزشک، مهر و امضای کارشناس ادارات کل بر روی پرینت نسخ، به منزله تایید وجود و صحت نسخه الکترونیک می باشد؛ بنابراین در صورتی که وجود نسخه الکترونیک و عدم دریافت خدمت از مراکز دیگر، برای کارشناسان اداره کل محرز شود، می بایست همکاری لازم را برای اطمینان بخشی به مراکز و پذیرش نسخه انجام دهد.
وی با بیان اینکه داروخانهها میتوانند اقدام به ثبت کلیه اقلام داروئی نسخ کاغذی در سامانه تایید خدمات نمایند، تاکید کرد: در صورتی که تنظیمات نرم افزار داروخانه منطبق بر سامانه اعلام نرخ دارو (mdp.ihio.gov.ir) انجام شده باشد، ثبت اقلام غیر پرونده ای در نرم افزار داروخانه جهت محاسبه قیمت کفایت می نماید. لذا در این موارد ضروری است قیمت گذاری نسخه کاغذی انجام و نسخ کاغذی در انتهای دوره به اداره کل ارسال شود.
رضایی با اشاره به اینکه ضروری است ادارات کل استانی با استقرار موقت کارشناسان و یا افزایش تعداد کارشناسان در داروخانههای منتخب و ویژه (در کلیه ساعت فعالیت داروخانه – اداری و غیر اداری)، از ارائه خدمت به بیمه شدگان اطمینان حاصل نمایند، اظهار داشت: در ارسال لیست نسخ داروئی و ثبت متمم در سامانه لزومی به تفکیک سهم یارانه ارزی از سهم سازمان نمی باشد و مبالغ بصورت یکجا قابل ثبت است.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: پرداخت سهم صندوق بیماریهای خاص و صعب العلاج، برای بیمه شدگان مشمول در قالب خسارت متفرقه قابل انجام است.
وی ادامه داد: ادارات کل استانی ترتیبی اتخاذ نمایند تا ارائه داروهای اسپینرازا، ریسدیپلام و امیسیزوماب به بیمه شدگان هدف برابر فهرست ارسال شده و سهمیه داروئی، در زمان دریافت دارو، دچار اختلال نشود. بگونهای که در صورت قطع سامانه، پس از برقراری ارتباط نسبت به ثبت اطلاعات نسخ مذکور در سامانه توسط پزشکان و مراکز ذیربط اقدامات لازم صورت پذیرد.
رضایی بیان کرد: تا زمان پایداری سامانه، منعی بابت پذیرش نسخه کاغذی داروهایی که دارای شرط اجباری تجویز الکترونیک بوده اند، وجود ندارد.
معاون بیمه و خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران گفت: محدودیت پذیرش نسخ کاغذی به میزان ۲۰ درصد نسخ در زمان اختلال سامانه لحاظ نخواهد شد.
انتهای پیام